كشورهای بسیاری علاقمند به استفاده از تجربیات ایران در دانش هسته ای هستند
نوشته شده توسط : sadis

ناصر راستخواه كه برای شركت در سومین اجلاس بین المللی 'انرژی هسته ای در آسیا' به مالزی سفر كرده است، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خاطرنشان كرد: به طور معمول از ایران برای حضور در این كنفرانس ها دعوت به عمل می آید و این علاقه وجود دارد كه از تجربیات ایران نیز استفاده كنند.

وی تصریح كرد: به هر حال ایران دارای سابقه 30 ساله در زمینه انرژی هسته ای در تولید الكتریسته است كه به تبع آن دانش خوبی در كشور ایجاد شده است. اما دو هدف اصلی ایران برای شركت در چنین كنفرانس های این است كه بداند دنیا در چه مسیری در حال حركت است و دیگر اینكه در مواردی نیز شرایط و توانایی ها و تجربیات خود را بیان كند. در این خصوص تا كنون شناخت هایی نسبت به دانش هسته ای در ایران صورت گرفته است.

وی حضور كشورها در چنین كنفرانس ها را نشان دهنده علاقه كشورها به انرژی هسته ای دانست و با تاكید بر اینكه انرژی هسته ای انتخابات آینده كشورهاست، خاطرنشان كرد: پس از كنفرانس كیودو نگرش جهانی نسبت به شرایط جوی جهان تغییر كرد و جهان درصدد برآمد كه تولید گازهای گلخانه ای را كم كند. بنابراین استفاده كمتر از سوخت های فسیلی می توانست به كاهش گازهای گلخانه ای كمك كند و این نقطه شروع برگزاری چنین كنفرانس های به منظور شرایط استفاده از انرژی هسته ای بود.

راستخواه تاكید كرد: البته پیش از آن نیز كشورها به دلیل شرایط اقتصادی خواهان استفاده از انرژی هسته ای بودند و در مجموع تمایل كشورها به استفاده از انرژی هسته ای باعث شد كه از آن به عنوان رنسانس هسته ای یاد كنند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: به دلیل منافع انرژی هسته ای در مقایسه با سایر سوخت ها درخواست استفاده از آن تا سال پیش كه مساله نیروگاه فوكوشیما رخ داد رو به افزایش بود به طوری كه در خود آمریكا 35 پرونده خواهان دریافت گواهی و پروانه ساخت وجود داشت. این علاقه و خواست در اروپا نیز وجود دارد. در بین كشورهای آسیایی نیز چین برنامه های هسته ای خود را به شدت افزایش داده و كشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ویتنام، مالزی، اندونزی و فیلیپین نیز برنامه هایی برای فعالیت ای هسته ای خود پیش بینی كرده اند.

رییس نظام ایمنی هسته ی ایران تصریح كرد:د در مجموع سهم آسیا در عرصه هسته ای شدن نسبت به سایر قاره ها بسیار بالاست، لذا این كنفرانس ها به منظور ارائه تجربیات و خدمات مهندسی به كشورهای خواهان انرژی هسته ای توسط سازمان های غیردولتی شكل گرفتند.

معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان كرد: كشورها عمدتا از پیشرفت دانش هسته ای در ایران خوب استقبال می كنند اما با توجه به شرایط محدوده كننده ای كه وجود دارد و برخی كشورها كه در این عرصه فعالیت می كنند دارای روابط فنی هستند كه البته این روابط فنی با مسایل سیاسی نیز همراه شده است.

وی در ادامه در مورد زمان بهره برداری از ظرفیت كامل نیروگاه بوشهر نیز گفت: نیروگاه بوشهر مراحل آخر راه اندازی خود را می گذارند، هر چند كه وارد مراحل بهره برداری نیز شده است و برق تولید شده نیز در مدار قرار گرفته اما از نظر اخذ پروانه در مراحل نهایی است و شرایط خوبی حاكم ات. آزمایش های گوناگون در قدرت های مختلف انجام شده تا به مراحل نهایی افتتاح خود كه می تواند الگوی برای كشورهای منطقه باشد، نزدیك شود.

راستخواه همچنین در خصوص سفر اخیر مقامات هسته ای آژانس بین المللی انرژی به ایران نیز گفت: ارتباط بین ایران و آژانس برقرار است و این رفت و آمدها به طور معمول صورت می گیرد. یك برنامه بازرسی دوره ای است كه ایران هم از این بازرسی ها استقبال كرده تا شفافیت و صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای خود را در معرض قضاوت جهانیان قرار دهد كه آژانس این امر را از طریق امور پادمانی دنبال می كند.

اجلاس دو روزه انرژِی هسته ای در آسیا با حضور كارشناسان و شركت های فعال در زمینه انرژی هسته ای از سراسر جهان از روز سه شنبه در شهر كوالالامپور پایتخت مالزی آغاز به كار كرده است. ناصر راستخواه معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز قرار است فردا (چهارشنبه) در سخنانی در این اجلاس تجربیات جمهوری اسلامی ایران در خصوص استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را برای شركت كنندگان در این اجلاس تشریح كند.

آساق**335





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: